פוסט מס' 2 -"יישום ההלכה בחמ"ד" שיטת "האקווריום"
בשיעור היה עיסוק בכיתה האם יישום ההלכה בחמ"ד מתבצע, לאחר מכן חולקו הסטודנטים ע"פ שיטת למידה "האקווריום" (שיטת למידה כאשר יש שתי מעגלים הפנימי-דן,החיצוני-צופה) שאלה זו נערכה בשיטת האקווריום שעל שיטה זו הייתי רוצה להרחיב בפוסט זה ופחות להתמקד האם יישום ההלכה מתבצע במוסדות החמ"ד.
שיטת האקווריום היא חלק מלמידה שיתופית הוא שמו של תהליך בו קבוצה של לומדים מבנה ידע במשותף, על בסיס היכולות הייחודיות של כל משתתף ועל בסיס קשרי הגומלין בין עמיתי הקבוצה.
(מתוך האתר http://xn--7dbcdndnoda4bxepb.org.il)
שיטת ההפעלה- אקווריום.
מעגל חיצוני מקבל הנחיות צפייה שונות המתייחסות לדינמיקה במעגל הפנימי.
(מבוסס על : "מתודופדיה, משרה"ח, החברה למתנסי"ם , 2003. פרק: פעילויות שיח)
פעילות זאת יוצרת חוויה ללומד שיש לו תפקיד פעיל (היושב במעגל הצופה צריך להיות קשוב לדינמיקה במעגל הפנימי)
בשיעור היה עיסוק בכיתה האם יישום ההלכה בחמ"ד מתבצע, לאחר מכן חולקו הסטודנטים ע"פ שיטת למידה "האקווריום" (שיטת למידה כאשר יש שתי מעגלים הפנימי-דן,החיצוני-צופה) שאלה זו נערכה בשיטת האקווריום שעל שיטה זו הייתי רוצה להרחיב בפוסט זה ופחות להתמקד האם יישום ההלכה מתבצע במוסדות החמ"ד.
שיטת האקווריום היא חלק מלמידה שיתופית הוא שמו של תהליך בו קבוצה של לומדים מבנה ידע במשותף, על בסיס היכולות הייחודיות של כל משתתף ועל בסיס קשרי הגומלין בין עמיתי הקבוצה.
למידה שיתופית יכולה להיערך בקבוצות קטנות מאד, (זוג הלומד בחברותא) אבל מקובל להתייחס ללמידה המתקיימת בין 5-8 לומדים עמיתים העובדים תוך שיתוף פעולה להשגת מטרותיהם במסגרת לימודית-חברתית-הומאנית.
ללמידה שיתופית שני צדדים, האחד הוא השיתוף, כלומר השיתופיות והשוויונות בקבוצה, והשני הוא הלומד הבודד החבר בקבוצה שנשאר אחראי על תהליך הלמידה והתקדמות הקבוצה בהשגת מטרותיה. כל אחד משותפי הקבוצה הוא רכיב חשוב בתהליך ההתפתחות החברתית, הלימודית, והקוגניטיבית שלו ושל עמיתיו. (מתוך אתר ויקפדיה)
בכדי שתיווצר למידה שיתופית ששיטת האקווריום חלק ממנה חייב להיווצר בכיתה שיח, ישנם מספר פעילויות שיח אקווריום:
סוג הרכב תיאור
| שיטת המשקיפים | כיתתי בשני מעגלים | שיטה לניהול דיון, הפעלת בשני מעגלים: מעגל פעיל ומעגל משקיף המבקר את פעולות המעגל הפעיל. השיטה מעודדת תרבות הקשבה פעילה ומשוב בונה. |
| כיסא ריק | אקווריום בו במעגל הפנימי כיסא ריק משקיף המעוניין לדבר יצטרף לכיסא הריק יביע עמדתו ויחזור למעגל החיצוני. |
| חבר מחליף חבר | אקווריום בו חברים מהמעגל החיצוני יכולים להחליף חברים מהמעגל הפנימי על סמך בחירתם. |
| מעגלים מתחלפים | אקווריום בו תפקידי המעגלים מתחלפים |
| שיטת השישיות | נבנות קבוצות דיון המקיימות דיון קבוצתי תחת תצפית. |
| שיטת התפקידים המוגדרים | אקווריום בו לכל מתדיין אופי הגבה או תפקיד בהתאם לכרטיס אותו מקבל מראש. |
שיטת ההפעלה- אקווריום.
מעגל חיצוני מקבל הנחיות צפייה שונות המתייחסות לדינמיקה במעגל הפנימי.
מעגל
פנימי שדן על פי מקורות.
סוף-דיווח של הצופים ועריכת הצבעה.
סוף-דיווח של הצופים ועריכת הצבעה.
המטרה: אפשרות להציג עמדות שונות, מגוונות, נוגדות באופן תרבותי ו"שמור".
התייחסות לתוכן ולתהליך כאחד. עידוד תרבות של הקשבה פעילה ומתן משוב בונה,פיתוח תרבות שיח, חברתיות, הערכה חלופית, פיתוח יכולת הסבר ועוד ..
הדרך לניהול השיח: שני מעגלי דיון. מעגל "פעיל" הדן בסוגיה / בנושא המוצג ומעגל "משקיף" הצופה והמבקר את פעולות המעגל הפעיל באמצעות דף תצפית.
פעילות זאת יוצרת חוויה ללומד שיש לו תפקיד פעיל (היושב במעגל הצופה צריך להיות קשוב לדינמיקה במעגל הפנימי)
אסטרטגיה זו יוצרת חוויה דבר המשאיר חום על התלמיד וחומר הלמידה נחקק בראשו.


אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה